2024 Please be nice
SMAP XV: Closure Read it now at Tapas
SMAP 15th Anniversary A look back of my proudest work
Chronicle: Earth Union is back !!
Celoteh 'O first episode

Pelukis komik.

Ape yg aku nk cko hari ni psl stigma masyarakat kt pelukis komik. aku rse stigma nie menyekat perkembangan industri komik negara.

well, ramai yg memandang dunia komik nie dunia yg xde mse hdpn. aku rse benda nie kne disingkirkan malahan dilenyapkan trus sbb hakikatnye sume keje tue xde mse hdpn klau ko x berusaha(unless mak ayah korang dh simpan duit berjuta-juta lemon utk korang). biar aku bg stu contoh, berapa ramai mak ayah kt malaysia nie bg anak2 diorang jd cam akira toriyama or masashi kishimoto or fakhrul anour?

even mak ayah kt jepun tue pun x kasi anak2 diorang jd cm orang yg aku sebut td tue. sometimes org zaman skarang nie x pang jauh.sepatutnya diorang bg galakan kt anak2 nie utk ceburi bidang2 yg diorang minat and mahir. not tanam pemikiran tipikal kt otak diorang yg still fresh tue.

aku pun tertanya-tanya sampai ble benda nie akan berkekalan. well, stigma nie menyebabkan dunia komik hanya berkembang dr stu pihak je iaitu pihak pelukis tue sendiri. x cukup ngan itu masih ade gak ibu bapa yg mempunyai pemikiran tipikal(anak2 aku mesti jd doktor, peguam, or engineer). aku rse dh sampai era utk dunia maju ngan lapangan bru, sampai ble kte nk tgk upin dan ipin dlm 3d? or pkai letrik kt umah.

ok, aku dh merepek nie.pape pun nie je aku nk ckp kali nie. luahan ikhlas dr ati aku sendiri. so yg bce nie renung dn pikir2kn ye.

Comments

Popular posts from this blog